Neem gesprek met je dokter op, maar zeg het wel even

Minister Schippers van Volksgezondheid adviseert patiënten hun gesprekken met de dokter op te nemen. Dan kunnen ze later nog eens luisteren wat de dokter allemaal heeft gezegd. “Vooral wanneer het een emotioneel beladen gesprek is, is de kans groot dat de patiënt niet alles onthoudt. Daarom kan het opnemen van een gesprek de patiënt helpen om zijn gedachten op een rij te zetten en een besluit te nemen”, schrijft ze aan de Tweede Kamer.

Directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie vindt het een goed idee. “Maar ik raad patiënten wel aan om het van tevoren met de dokter te bespreken. Dat is wel zo netjes. En het is ook beter voor de verstandhouding.”

Dianda Veldman wijst er op de patiënten ook iemand kunnen meenemen naar een gesprek met de dokter. “Soms ben je zelf te emotioneel. Dan is het goed om iemand naast je te hebben zitten die wat meer afstand neemt.”

Minister Schippers schrijft de Kamer dat patiënten niet hoeven te melden dat ze een gesprek willen opnemen. “Het is niet verplicht, maar wel fatsoenlijk dat de patiënt zijn arts meldt dat hij het gesprek opneemt en dat hij de arts om toestemming vraagt.” Mocht de arts bezwaren hebben tegen opname van het gesprek, dan kan de patiënt altijd vragen of de arts zijn advies op papier zet.

Dianda Veldman: “Het gaat er ons om dat de patiënt ook later nog eens kan horen of lezen wat er allemaal tijdens het gesprek is gezegd. Ik ben blij dat de minister deze stap nu heeft gezet. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat arts en patiënt samen beslissen wat er kan en moet gebeuren. Dat kan bijvoorbeeld door in ieder geval gebruik te maken van de drie goede vragen. Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voordelen en nadelen daarvan? En wat betekent dat in mijn situatie? Zo krijg je een echt gesprek in de spreekkamer. En als je het dan later nog eens kunt beluisteren is dat mooi meegenomen.”

Bron: NPCF