Nog wel of niet van zorgverzekeraar veranderen?
We hebben van verschillende patiënten berichten ontvangen dat zij niet bij dr. Visser van Cardiozorg terecht kunnen aangezien ONVZ/Multizorg geen contract met Cardiozorg heeft afgesloten voor 2016.
Door deze verzekeraars wordt ook niet toegestaan dat mensen nog van zorgverzekeraar kunnen veranderen nu blijkt dat ze niet naar deze, in ME/CVS gespecialiseerde, arts kunnen.
Ondanks het feit dat zorgverzekeraars in november de onderhandelingen klaar hadden moeten hebben, was dat zelfs op 1 januari ’16 vaak nog niet duidelijk. Daardoor hebben veel mensen een zorgverzekeraar gekozen zonder dat vaststond of hun behandelend arts wel een contract had met de betreffende zorgverzekeraar.
De zorgverzekeraars melden destijds dat het ook zonder contract geen enkel probleem is om bij Cardiozorg terecht te kunnen, aangezien er ook een vergoeding is als je niet gecontracteerde artsen bezoekt, de zogenaamde vrije artsen keus. Helaas werkt dit niet zo eenvoudig. De keus van de arts is dan wel vrij, maar de vergoeding niet. Doordat ze soms maar een deel van het marktconforme tarief vergoeden kan wel tot 25% van de kosten voor rekening van de patiënt komen.
Ook Stichting Cardiozorg vindt het wel een probleem omdat ONVZ/Multizorg een claim bij hun heeft neergelegd, en daardoor heeft Cardiozorg besloten – vanwege het risico dat ze alles achteraf weer terug moeten betalen – om niet meer met deze groep verzekeraars in zee te willen.
We weten dus dat ONVZ/Multizorg niet toestaat dat men alsnog van verzekeraar verandert, en er is door een patiënt ook al een klacht hierover ingediend bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NzA). Zij vindt namelijk dat ze op het moment van het moeten kiezen van een zorgverzekeraar (overstappen of niet) eigenlijk geen goede keus heeft kunnen maken omdat de onderhandelingen nog gaande waren. De NzA heeft deze patiënt toegezegd naar de situatie te gaan kijken als er meer klachten binnenkomen.
Dus mocht u van verzekering willen veranderen omdat uw verzekeraar geen contract heeft met uw behandelend arts (in dit geval Dr. Visser) en dit was ten tijde van afsluiten nog niet bekend, dan verzoeken wij u een klacht in te dienen bij de Nederlandse zorgautoriteit https://www.nza.nl/organisatie/Contact/Meldpunt/ zodat zij dit kunnen gaan uitzoeken/aanpakken. Het kan en mag niet zo zijn dat patiënten hier de dupe van worden.