Patiënt is mondiger dan vroeger

De patiënt is mondiger dan vroeger en dat is maar goed ook.

“Er is geen enkele reden om te denken dat patiënten nu sneller dan vroeger naar de (tucht)rechter stappen om artsen aan te klagen. Uit de cijfers blijkt dat in ieder geval niet.” Dat zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie in een reactie op een onderzoek van de VvAA.

Uit dat onderzoek onder 1200 zorgverleners komt de suggestie dat dokters en andere zorgverleners uit angst voor schadeclaims patiënten veel langer behandelen dan nodig is. Ze geven soms ook een behandeling waarvan ze weten dat die niet helpt.

Veldman gelooft daar weinig van. “Tussen 2009 en 2014 is het aantal zaken bij de medische tuchtcolleges niet toegenomen. Het gaat gemiddeld om 1500 tot 1600 zaken per jaar. Ik zie geen toename.”

Volgens de directeur van de Patiëntenfederatie moeten artsen gewoon een goed gesprek voeren met hun patiënten. De patiënt wil een luisterend oor en wil serieus worden genomen. Dat kan met een goed gesprek in de spreekkamer. En dan kunnen dokter en patiënt samen beslissen wat er moet gebeuren. Patiënten zijn niet uit op geld van de dokter, maar ze willen worden geholpen.”

Veldman ziet wel dat patiënten steeds mondiger worden. “En dat is ook goed. Ze bereiden zich goed voor. Maar daar moeten zorgverleners juist hun voordeel mee doen.”

Bron: Iederin

> Luister hier voor meer info naar het BNR-fragment